Teknik til trailer

Er du bosat i Horsens eller nærliggende områder og på vej til at tage dit trailerkørekort? Så er det absolut nødvendigt at have fuldstændig styr på “teknik til trailer”. I denne guide dykker vi dybt ned i alle de tekniske detaljer, du skal være bekendt med for at kunne køre både sikkert og i overensstemmelse med loven, når du færdes på vejene med en trailer.

Vi dækker alt fra de forskellige vægtbetegnelser og deres betydning, til de specifikke krav der stilles til din trailers bremser, lys og reflekser. Det er ikke kun et spørgsmål om at bestå en prøve; det handler om at udstyre dig med den viden og forståelse, der er nødvendig for at navigere på vejene med fuld tillid og sikkerhed.

Uanset om du er nybegynder eller bare trænger til en opfrisker, er denne guide designet til at være din pålidelige ressource, der sikrer, at du er fuldt forberedt og ikke overser noget vigtigt. Så lad os komme i gang og sikre, at du har alt, hvad du skal have styr på, inden du begiver dig ud på vejene i Horsens med din trailer.

Egenvægt: Køretøjets vægt uden drivmidler, som den er ved produktion.

Tjenestevægt: Egenvægt plus værktøj, reservehjul, fører og drivmidler.

Faktisk vægt: Tjenestevægt plus det nuværende læs.

Tilladt totalvægt: Maksimal vægt med læs, fører og drivmidler.

Under 750 kg: Ingen bremsekrav, medmindre specificeret i bilens registreringsattest.

Over 750 kg: Krav om driftsbremse, parkeringsbremse og eventuelt en springwire.

Driftsbremsen: Skal virke på alle hjul og opfylde specifikke krav til aktivering og dæmpning.

Parkeringsbremsen: Skal kunne holde vognen standset på en 18% hældning.

Mekanisk vandring: Skal inddeles i tre dele: frigang, bremseområde og sikkerhed.

Effekt: Kontrolleres gennem specifikke tests under kørsel.

Generelle krav: Alle lygter skal fungere korrekt, og reflekser skal være korrekt anbragt.

Blinklys: Skal blinke 60-120 gange i minuttet og være synlige i stærkt sollys.

Dæk: Skal have mindst 1,6 mm slidbanemønster og være i god stand.

Fælge: Må ikke have buler eller være rettet op efter påkørsel.

Chassis: Må ikke være deformeret eller have væsentlige rustdannelser.

Trækstang: Skal være i god stand uden tegn på løse bolte eller nitter.

Generelle krav: Alle dele skal være solidt fastgjort, og der må ikke være farlige udragende dele.

Krav: Der skal være frit udsyn på begge sider af traileren, eventuelt med brug af ekstra spejle.

På påhængsvogn: Skal tydeligt angive tilladt last og totalvægt.

Regler: Specifikke krav til køre- og hviletider, især for erhvervstransport med et vogntog over 3500 kg.

B/E kørekort: Tillader et vogntog på op til 7000 kg totalvægt, med specifikke begrænsninger baseret på bilens og traileren’s registreringsattest.

Typer: Fast, variabel og synsfri sammenkobling, hver med deres egne krav og betingelser.

Kontrol: Sørg for at alle dele er korrekt fastgjort og i god stand.

Maksimale mål: Specifikke grænser for køretøjets og vogntogets højde, bredde og længde.

Placering: Gods skal være korrekt placeret og fastgjort, med passende kugletryk.

Afmærkning: Specifikke krav til afmærkning af gods, der rager ud over køretøjet.

Menu